I dette blogpost vil jeg dele, hvordan jeg forbedreder mig og kører mine cykelløb, så jeg har størst mulig chance for at vinde. En af de ting jeg elsker mest ved cykelløb, er at kombinere det fysiske med det taktiske, så jeg har størst mulighed for at vinde de cykelløb, jeg deltager i.
Her er artiklens nøglepunkter
Kombinér det fysiske med det taktiske: For at vinde cykelløb er det vigtigt at kombinere dine fysiske evner med en god taktisk plan.
Kend dine kompetencer: Forstå dine styrker og svagheder som rytter, fx om du er bedre til sprint eller udholdenhed.
Forbered dig grundigt: Tjek vejrudsigten, ruten og dine konkurrenter før løbet for at have en klar plan.
Spar på kræfterne i starten: Lad andre bruge deres energi først, og vælg dine angrebsmuligheder med omhu.
Luk ingen huller: Lad feltet gøre arbejdet med at lukke huller, så du sparer kræfter til dine egne angreb.
Afslut løbet stærkt: Kend din rolle i finalen, om du er en sprinter eller en tonser, og planlæg derefter.
Lær af de bedste: Se cykelløb i TV for at få indsigt i de bedste rytteres taktikker og strategier.
Da jeg startede med at køre licenscykelløb som 14-årig (for ca. 18 år siden), åbnede en helt ny verden sig for mig. Jeg havde allerede prøvet kræfter med Syd- og Sønderjysk Mesterskaber i enkeltstart, som var gået super godt. Jeg tænkte, at nu skulle jeg bare ud og vinde cykelløb imod jævnaldrende ryttere fra hele landet. Men sandheden var, at jeg næsten aldrig kom frem i feltet, og blev sat før vi overhovedet var i gang. Der var positionskamp, skarpe sving og stejle nedkørsler. I de første seks måneder kom jeg ikke i nærheden af at komme med feltet hjem.
Når man er U17 eller U19 rytter, kører man imod de bedste cykelryttere i verden, hver weekend. Det lyder ret uretfærdigt, men det er sandheden. Spiller man fodbold, starter man typisk på et C-hold, og rykker langsomt op som man bliver bedre. Men i cykelsporten er der kun én klasse pr. aldersgruppe, hvilket betyder, at du fra det første cykelløb kører imod de bedste i landet og faktisk også i verden. Fx har vi lige nu i U19-feltet Albert Withen Philipsen, som er verdensmester. Når man starter med at køre cykelløb, er målet ikke at vinde, men at følge med de bedste i verden.
Som cykelrytter er vi fra naturens side gode til nogle ting. Fx har vores muskelfibersammensætning stor betydning. Nogle har flere “hurtige muskelfibre,” som er gode til en sprint, mens andre har mere “udholdende muskelfibre,” som er bedre til højt tempo i lang tid, fx i et udbrud. Inden du stiller til start, skal du være bevidst om, du ønsker at køre konservativt og se, om løbet kan komme samlet hjem, eller om du skal køre aggressivt for at komme i udbrud. Ud over dette, er det også vigtig at kende sit niveau i forhold til de andre fx hvad er din FTP (læs mere om FTP her) hvad er din Zone 2(læs mere om zone 2 her).
Det kan du også bruge som benchmark til at finde ud af, hvordan du kan forbedre dig gennem struktureret træning. Hvis du vil forbedre dig som cykelrytter så tag fat i mig her.
Det første jeg gør dagen inden et løb, er at tjekke vejrudsigten. Jeg bruger MyWindsock, som giver et godt grafisk overblik over, hvor vinden kommer fra og hvor meget det skal blæse. Hvis det skal blæse meget (+7 m/s) og der er lange stræk med sidevind, skal du være opmærksom på viftekørsel/sidevindskørsel. Sæt dig i top 10 i feltet på disse stræk, så du er klar, hvis muligheden for sidevindskørsel byder sig.
Det er altid godt at vide, hvad ruten byder på – om den er flad som i Holstebro eller kuperet som i Vejle. Det skal give dig en idé om, hvordan du vil køre cykelløbet. Hvis du ved, at du har det hårdt på bakkerne, så sørg for at komme først ind på dem, så du har mulighed for at bruge feltet til at falde lidt tilbage, hvis det bliver nødvendigt. Jeg bruger typisk strava eller garmin connect til at se ruteprofil og segmenter der kan vise hvor der er stigninger.
Dagen inden start er det altid godt at få et overblik over, hvem du skal køre imod, og evt. husk de rygnumre på dem du tror, der er de stærkeste i feltet. Så kan du holde et vågent øje med dem. Hvis flere af dem er afsted sammen, så ved du, at der er fare på færde.
Når et cykelløb starter, står alle med friske ben. Derfor vil der i starten blive kørt mange ryk, og mange vil forsøge at komme afsted. Problemet er, at alle er friske, så derfor bliver alle huller lukket. Sæt dig gerne midt i feltet, få masser af læ og spar på kræfterne. Efter der er kørt ca. 20-30% af cykelløbet, begynder dele af feltet at være trætte, og det er her, de gode muligheder for at komme afsted kan opstå.
Du er kommet godt ind i løbet, du kender ruten og vejret. Så ved du præcis, hvornår det vil give mening for dig at angribe. Måden jeg ofte selv gør det på, er at rykke kontra på de ryk der er. Når løbet har været hårdt i noget tid, og vinden er fordelagtig (medvind), så angriber jeg. Efter 10 sekunder kan du orientere dig bagud for at se, om du har fået hullet eller om feltet sidder på smækken. Hvis ikke hullet er der, så fald tilbage i feltet, få læ og samle kræfter igen, og begynd så at planlægge dit næste angreb.
Kommer der nogle afsted, så er det aldrig dit ansvar at lukke hullet. Der er så mange i feltet, der gerne vil vinde, så der er helt sikkert nogle, der gerne vil “lukke hullet for dig.” Hvis du skal lukke det, så gør det uden at have andre på hjul, og luk det i et “snuptag,” som Rolf Sørensen ville sige.
Her er det super vigtigt at kende dine kompetencer. Er du supersprinter, så gør hvad du kan for at holde feltet samlet uden at bruge alle dine kræfter på det, så du stadig har energi til spurten. Men er du derimod mere tonser, så se om du kan komme afsted 1-2 km før, og så er det bare at “køre til du dør.” Tænk på, at selvom du ikke er supersprinter, kan det godt være nok til at vinde, når du er i en lille gruppe.
Det tager lang tid at lære at køre cykelløb. Jeg lærte det først rigtigt, da jeg blev voksen. Jeg så mange ryttere med ca. samme niveau som mig, lave langt bedre resultater primært ved at læse cykelløbene godt, og have forberedt sig grundigt. Jo flere cykelløb du kører, jo hurtigere lærer du det.
Jeg ved godt, vi ikke kan sammenligne os med de professionelle, men der er stadig meget at lære. Se hvordan de tager svingene, hvordan de positionerer sig i feltet, udnytter deres styrker og tager overhånden ved at kende modstandernes svagheder. Dette kan give gode læringer.
Hvem er Simon og Cyclescience Midtjylland? Find ud af det i videon nedenfor. Vil du vide mere, eller har du brug for hjælp til din træning, så tag kontakt til mig.
Hos Cyclescience Midtjylland laver jeg personlige træningsprogrammer til både motionisten og eliterytteren. Jeg hjælper dig med at opnå din målsætning gennem struktureret og personlig tilpasset træning.
© 2024 cyclescience midtjylland